Disputas – avhandling om filmpedagogikk i lys av Bakhtin

Pedagogen Trond Eriksen disputerer 12 mai ved Institutt for kunst og medievitenskap, NTNU, på avhandlingen Pedagogiske muligher i filmopplevelsens emosjonelle engasjement. Sentralt i avhandlingen er dialogens betydning for elvenes læringspotensiale i møte med film: I dette står møtebegrepet, erfaringsbegrepet, emosjonenes funksjon og en grunnleggende dialogisk forståelse av vår eksistens sentralt. Det er gjennomført et feltarbeid der elever fra henholdsvis ungdomsskole og videregående
skole har sett film. Til dette er det etablert et metodisk opplegg for å lokalisere den umiddelbare filmopplevelsen, samt elevenes distanserte forhold til sin egen filmopplevelse. Som teoretisk grunnlag står særlig Bakhtin, men også Vygotskij, sentralt.
Anne

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s